Personuppgifter
Johan Alfred Vougt, Fanjunkare, fotograf.
Född i Eskilstuna (D) 24/1 1835.
Död i Norrköping 12/2 1900 4.
Bosättningsorter
Linköping ..1855 4.
Norrköping 1855-1900 4.
Verksamhet
Ateljé från slutet av 1860-talet 3. (Norrköpings Tidningar 1865-11-18).
Ateljéer
Alfr. Vougt / Alfred Vougt
Norrköping (E), utan angiven adress, daterade foton1 från 1874, 1884.
Norrköping (E), Gamla Rådstufvugatan 40, daterade foton1 från 1872..1885.
Norrköping (E), Grand Hotel 1.
Norrköping (E), Hotell Bernadotte 1.
Filialer:
– Finspång 1 (E) [..1885 3..], foto2 från omkr. 1890.
– Motala 1 (E) [..1885 3..].
– Söderköping 1 (E) [..1885 3..], foto2 från omkr. 1890.
Kommentar
” Johan Alfred Vougt föddes den 24 januari 1835 i Eskilstuna. Hans föräldrar var skräddaren Johan Gustav Vougt (född 1799) och Anna Larsdotter Zetterlund (född 1801). Alfred var först inne på en militär karriär och arbetade en tid som hautboist (oboist) i en militärorkester med fanjunkares grad. Han blev sedemera en av Norrköpings första fotografer med ateljé när han 1869 startade sin första fotoateljé på Gamla Rådstufvegatan 40. Ateljén innehade han till 1896 och han hade även tillfälliga ateljéer på Grand Hotel och Hotell Bernadotte. Han var även innehavare av sommarfilialer i Finspång, Motala och Söderköping på 1880-1890-talen. På Norrköpings museum finns ett 80 tal av hans fotografier – mestadels porträtt, men även stadsvyer- i samlingarna. Alfred gifte sig 1858 med Augusta Carolina Samuelsson (1832-1895) och de fick barnen Fanny Augusta (1859-1919) och Josef Alfred (1868-1926).” (Porträttfynd: Alfr. Vougt / Alfred Vougt)
Källor
1. Porträttfynd: Alfr. Vougt / Alfred Vougt (Norrköping).
2. KB
3. T. A. Lööf, Databasen Finspång – ett 1900-tal
4. Kyrkböcker
GID 346.158.48400, [Östergötland] Norrköpings S.t Olai, AI.98, Husförhör, 1888 – 1893, p. 24
Norrköpings S:t Olai kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/VALA/00273/A II aa/5 (1899-1910) p. 1850, SVAR 80000833_00274
Huvudbild: Porträttfynd Nr. 162946.
Huvudkälla: Fotografregister 1860-1920, Version 2.0, Bernhard Johanson (http://privat.bahnhof.se/wb154895/FotReg2.0/Nerladdning.html).
19 maj 1878 öppnade Alfred Vougt sin filial i Motala i herr Wedins gård vid torget. Varje söndag under sommarmånaden kunde porträtt tagas. Han erbjöd även en ny typ av fotografi uppfunnen av fotografen Axel Rydin som haft ateljén innan Vougt tog över. Krismalejografi kallades metoden där en viss naturligare färgsättning på fotona gjorde ansiktena mer levande. Denna fick han utföra efter överrenskommelse med Rydin. Vougt tog även emot beställningar på landskapsfotografering, kopiering och andra fotografiska arbeten.
Alfred Vougt startade och utbildade Norrköpings Arbetareförenings musikkår. September 1880 frånträdde han tjänsten och fick ett par skrivbordssilverljusstakar av musikkåren som en tacksamhetsgärd för hans arbete. (Motala Tidning 1 oktober 1880, notis s. 2, vänster kolumn).
Från den 5 juni 1876 under sommaren höll Alfred Vougt en ateljé i Söderköping. Den var belägen vid Skönbergagatan nr. 19 vid Hagakvarteren. Men han småstartade redan den 14 och 15 maj 1876 att folk kunde besöka den (Söderköpings Nya Tidning 12 maj 1876 s. 2, 3:e kolumn). Han utförde porträtter i alla storlekar. Sista annonsering för året var 1 september 1876 som mer angav fortsättning. 1877 startade han samma ateljé från den 27 maj fram till september. Så kom då maj 1878 bytet av ateljé till Motala (Motala Tidning 17 maj 1878). Här blir då Vougt angripen genom insändare av en konkurrerande fotograf J. Eschricht där Krismalejografiska metoden nedgöres vilket får fotografen Axel Rydin att gå i svaromål att om fotografen besväras av en konkurrent, behöver han för den skull inte nedgöra Rydins uppfinning som är mycket bra och ger mycket hållbara foton. Vougt får också besked från Söderköpingsborna att de saknar hans ateljé numera där så han lovar att komma dit i augusti månad men bara på söndagarna (Söderköpings nya Tidning 26 juli 1878, höger kolumn). Motalaateljén hålles alltså öppen fram till då.
Under 1879 var ateljén i Motala öppen alla sön- och helgdagar under juni och juli med förlängt två söndagar i augusti den 17 och den 24. Söderköping besöktes inte. 1880 öppnar Motala den 25 maj med samma koncept som året innan. Vougt beskriver i en stor annons andra sorters fotografier som kan göras som emaljfoton och ferrotypfoton, Krismoljegrafier (speciell färgläggningsmetod) och de vanliga visitkorten, kabinettskort och foton i förstoringar och kopieringar (Motala Tidning 18 maj 1880). Från september hålls ateljén fortfarande öppen alla söndagar för porträttering. Nu öppnas även Söderköping igen 1880 för sön- och helgdagar i juni och juli. Det tilläggs att 8-15 augusti hålls den ateljén öppen alla dagar.
1881 är samma rutin med sön- och helgdagar för Motala. Söderköping skall från 10 juni hållas öppen två dagar i veckan under sommarmånaderna. Det blir då kopplat sön-mån, fre-lör. Vougt meddelar alltid vilka dagar som kommer att gälla. Helt plötsligt ändras det i juli att bara gälla söndagarna fram till september. I maj 1882 har Söderköpingsateljén flyttats till J. F. Nylanders gård vid Hagatorget. I juli månad från den 9, sker fotografering alla dagar där kl. 8-17. Sedan alla söndagar under augusti. Motala hålls stängd detta år. 1882 köper även Vougt en egendom av en apotekare i Norrköping för 7 000 kr. 1883 öppnas Motala i juni alla söndagar. Ateljen verkar flyttats till torget intill Stadshuset. De s. k. Ögonblicksplåtarna (2 sekunders tagning) skall användas mer allmänt då de kan användas oberoende av väder. Han har även tagit med sig nya interiörrekvisitor. Den hålls öppen till den 30 september 1883. Söderköping öppnar från juni söndagar 8-17 med tillägget av hela september.
1884 är Motalaateljén flyttad till Falks gård vid Järnvägsgatan nära järnvägsstationen och öppnar i vanlig rutin fram till mitten av oktober. Söderköping är stängd. 1885 håller sig Vougt till Norrköping. Ingen annonsering alls det året. 1886 verkar Vougt resa mycket då han påträffas som resande genom Motala flera gånger som är en knutpunkt och han tar in på hotell. Han köper en nybyggd egendom av hotellvärden S. G. Johnson i Norrköping för 49 000 kr. Det säljs större foton av Söderköpings nyrestaurerade kyrka tagna av honom, både interiör som exteriörbilder. 1887 finns lite julannonsering i Norrköping. Prästgatan 10 vid en gård som Vougt också har sin atelje i, nämns också. Söderköpingsateljén har varit igång då 16 oktober annonseras som slutdag för året.
1888 säljs vyer över Norrköping och Söderköping tagna av Vougt. 1888 meddelas att filialerna i Söderköping och Finspång skall hållas öppna alla söndagar under sommaren (Östgöten 30 maj 1888, s. 4, höger kolum). Här är enda gången genom åren som Finspång nämnts. Motala kan allså ha varit stängd en tid bakåt. Kanske 1885 då ingen ytterligare annonsering kommit därifrån? 1889 ändrar i alla fall det på sig då i maj 1889 ateljén öppnas från 19 maj med det vanliga sön- och helgdagar hela sommaren (Motala Tidning 20 maj 1889). Han erbjuder också det nya att ta bilder på interiörer i folks hem när ljuset faller väl in. Även erbjuds porslinsfotografier där bilden fästs på porslin istället för på papper. Även har han börjat med användning av magnesiumljus under benämningen ”Blixtfotografering” för foto av grupper inomhus eller festliga sammankomster på kvällen.
1890 öppnar Söderköping och Finspång till pingsten. Ett hus håller på att nybyggas i Norrköping vid Carl Johansparken med en modern ateljé som håller på att inredas, som Vougt redan förhyrt och skall flytta dit 1 april 1891 (Norrköpings Tidningar 20 november 1890, s. 2, 3:e kolumn). Detta blir då i Hotell Bernadotte (tidigare Stjernemanska gården) med ingång från Slottsgatan. 1891 öppnas ateljén enbart i Söderköping på vanliga premisser den 31 maj (Söderköpings-Posten 22 maj 1891 med Norrköpings nya adress i annonsen). I en senare annons läggs även Finspångateljén till.
– I en annan större annons (Östergötlands Dagblad 7 november 1891) blir mer förklarat att Alfred Vougt ansåg det var nödvändigt med en ny ateljé då landvinningar inom fotografin också ställde krav på ateljéerna. Han hade sjäv varit med att formge denna baserat på gjorda erfarenheter och inhämtning ur källmaterial. Så det ovan i kommentarsfältet att denna skulle vara en filialateljé i Norrköpng, är således inte korrekt. I en beskrivning över hotellbygget (Östergötlands Dagblad 23 juli 1891, sid 3 överst, vänster kolum), framkommer att Vougt har sin ateljé överst i ett av de två stenhus som finns på gården vid hotellet, avsedda för lägenheter, magasin för affärslokalerna på nedervåningen och stall m. m. I artikeln är också värt att notera att den nya arrendatorn av hotellet gärna skulle se ett nytt namn på detsamma som ”Grand Hôtel”, kanske då det namn som ovan kommentator också angett, så bägge kan vara samma plats, om arrendatorn ändrade det första namnet. OCH det gör han! 1892 i annonsen för Söderköpingsateljéns öppnande, så är just Vougts adress nu ”Grand Hôtel” (Söderköpings-Posten 31 maj 1892). Både Söderköping och Finspång öppnas båda den 5 juni Pingstdagen 1892 (Vougt annonserar i två tidningar där den ena tar upp en och den andra tar upp två ateljéer).
NU kan också biläggas att Vougt skulle ha kvar sin gamla ateljé till 1896: Fotografen Wilhelm Sohlberg tar över den i oktober 1891 och har nyinrett den inför öppningen (Norrköpings Tidningar 8 oktober 1891, dels annons s. 4 och dels omnämnd i notis sidan 2, 3:e kolumn överst). Där står att han tidigare har arbetat hos Vougt längre tillbaka där. Sohlbers tidigare ateljé i Motala tas över från 20 april 1892 av firman Küller & Vallgren (Motala Tidning 23 april 1892, stor annons).
1892 har Alfred Vougt även tagit vyer av Finspång som han säljer bilder av. 1893 har Vougt sökt och fått tillstånd att sätta upp en annonskiosk vid sydvästra hörnet av Tyska torget i Norrköping bredvid Rådhuset. Den kom på plats i november 1893. Söderköpingsateljén öppnas vanlig tid. Ingen annonseriong om Finspång. En vy över Stora hotellet i Norrköping med en bit av Carl Johansparken visas i Vougts skyltskåp som är placerat vid Grand Hötels stora ingång. Han har också tagit ett större porträtt av hotell W 6:s förre ägare källarmästare Bäcksin. I mars 1893 är Vougt med om att tillverka en fototavla som plancher skall göras av, beställd av Telegraf- och telefonverkets personal i Norrköping som ett eget minne över sin tid där. De flesta tillhörande byggnader till verket skall avbildas, alla 35 anställda, kvinnor som män, skall avporträtteras och insättas i medaljonger (ovalare bilder) med orneringar och emblem och arrangeras smakfullt. Överst på tavlan skall telegrafkommissarie Forssman synas. Sedan skall var och en av de porträtterade ha varsin planch av detta arbete. Ritningar för hur det hela skulle se ut uppgjordes av bildhuggare Allard. 1894 annonseras för ateljén i Finspång som skall vara belägen vid Skogsvaktarebostället. Den öppnar till pingsten sön- och helgdagar kl. 8.30-17 över sommaren. Söderköping verkar stängd. Vougt tar ett vällyckat foto från Årskonferensen, som har med skolor att göra, där varje ansikte skall framträtt tydligt. Kopior säljs för 2 kr. styck. 1895 erbjuder Vougt under mars månad två gratis kabinettsfoton vid beställning av ett dussin visitkort för 6 kr. samt att det även valfritt får väljas ställningar för dessa kort. Han konkurrerar med Sohlberg om detta erbjudande. Han erbjuder också det nya Platino-Bromidförstoringar där platino-Bromidpapperet har sammetsaktiga platinaliknande toner på en matt och jämn yta. Även erbjuds förstoringar på Platino-Granitpapper från bröstbild till helkropp för 18 kronor och bilderna är artistiskt retucherade. Slutligen även Aristo-porträtt inom visitkort, kabinettskort och Mignonkort som alla har blivit prissänkta. Vougt kör en intensiv annonskampanj under året. Den 3 maj 1895 avlider Vougts hustru, 63 år. Ateljén i Finspång öppnas igen på vanligt sätt. Så detta är andra året som Söderköping inte öppnas. Kontor- och arbetspersonalen vid Fredrik Nyborgs klädesfabrik i Norrköping hyllade pensionerade avgående verkmästaren John Hylander. Samtliga gick till Vougts ateljé med huvudpersonen för att föreviga sällskapet den 5 maj. 1896 är året då Vougt säljer sin ateljé till fotograf Hjalmar Ljungqvist som omdöper den till ”Grand Atelier”. Vougts epok slutar närmare bestämt i april 1896 då ett tillkännagivande om överlåtelsen görs tillsammans med bekräftelse av Hjalmar (Östergötlands Dagblad 18 april 1896). Möjligt förlusten av hustun tog honom för hårt.
Alfred Vougt ha boendeadressen Handtverkaregatan 62 där han då och då annonserar om rum för uthyrning de sista åren.
Voug vill köpa ett begagnat Pianino 1897 som han sedan säljer 1898. 1899 i september erbjuder Vougt grundlig undervisning i violinspelning hemma hos sig. Vougt var även medlem i Norrköpings Fastighetsägarförening. Den 12 april år 1900 avled Vougt efter längre tids sjukdom där han varit sängliggande sista tiden. Så det är inte 12 februari som anges i Personuppgifterna. En slags dödsruna infördes samma dag (Norrköpings Tidningar 12 april 1900, s. 2, 6:e kolumn).
En dödsannons finns också i samma tidning samma dag på förstasidan från barnen Fanny, nu gift Hökerberg, och Josef Vougt.
Tusen Tack Jerry för Alfred Vougts historia (äntligen något från vårs släkt, förutom om Johan August Vougt)
Nu undrar jag om denna porträtt var själva Alfred Vougt…..
gammelmorförälders syssling Alfred Vougt
morfarsfarfar Johan August Vougt