Inledande sammanfattning
Fotografen och konstnären Hedvig Söderström hade en ateljé i Stockholm i slutet av 1850-talet. Hon kan ha varit en av de första kvinnliga fotograferna i Stockholm.
Biografi
Hedvig Charlotta Söderström föddes den 1 december 1830 i Hovförsamlingen i Stockholms stad. Fadern var vaktmästaren Carl Johan Söderström (född 1798, avliden senast 1845; 1844 enligt Julner), och modern var Hedvig Christina Söderström (född Möller 1793, avliden 1858). Hedvig hade tre bröder: Carl Christian född 1824, Johan Gustaf född 1826 och Knut född 1832.
Åren 1845-1847 bodde Hedvig i Storkyrkoförsamlingen tillsammans med modern och brodern Knut. Hon måste ha utbildat sig som konstnär då hon t. ex. 1853-1854 hade en ritskola för “unga fruntimmer” på Tyska Brinken Nr. 15, enligt annonser i tidningen (Aftonbladet 1853-09-30).
Hedvig deltog 1856 (även 1873) i Konstakademiens utställning med oljemålningarna ”En Kronobåtsman” respektive ”Vid spinnrocken” (Nationalmuseum). På Nationalmuseum skall hon även ha en teckning “Kvinnoporträtt, knäbild” i blyerts (Nationalmuseum Nr. NMH 598/1892).
Omkring 1857/58 började Hedvig med fotografering och hade en ateljé i Stockholm (se nedan). Hon bodde 1858 i Klara, titulerad mamsell, tillsammans med en hushållerska och en piga; i kyrkboken står också en notering om att hon utförde “Fotografi porträttering” (Husförhörslängd Klara 1858).
Åren 1862-1867 bodde Hedvig i Storkyrkoförsamlingen (Lilla Nygatan) hos brodern grosshandlare Carl Christian Söderström; även brodern Knut (bokhållare) bodde där. Från 1869 och framåt stod hon skriven som “artist” eller “mamsell” boendes på olika adresser i Stockholms innerstad. Hedvig Söderström avled i en ålder av 84 år den 20 maj 1914 i Engelbrekts församling i Stockholm.
Fotografkarriär och ateljéer
Allmänt
Det var nog naturligt att Hedvig, som var ritlärare och konstnär, skulle intressera sig för fotografi. Hon öppnade en ateljé i Stockholm omkring 1857/58 (se nedan). Hedvig kan ha varit en av de första yrkesverksamma kvinnliga fotograferna i Stockholm (Julner och Bäckström).
Det har inte kunnat fastställas vilken fotografisk process Hedvig använde sig av. I slutet av 1850-talet hade de flesta fotografer övergått från daguerreotypi till glasplåt med kollodium, vilken innefattade ambrotyper, panotyper och pappersbilder.
En av de bilder som finns bevarade (se nedan) består av en pappersbild, troligtvis gjord på saltpapper; deras matta pappersyta lämpade sig bra för färgläggning med vattenfärger, vilket denna bild har fått. Med bilden kan även var framtagen på albuminpapper, som introducerades omkring 1855 (“Albumen print”, Wikipedia). Om negativet var en kalotyp (pappersnegativ) – vilket Nationalmuseet antyder – eller gjort av glas med kollodium går inte att avgöra, troligtvis det senare.
Stockholm ca. 1857 – 1860
Hedvig öppnade en fotoateljé i Stockholm 1857 (Bäckström) eller 1858. Det senare årtalet var hon skriven som utövare av “Fotografi porträttering” (Husförhörslängd Klara 1858) samt stod som innehavare av “Fotografisk atelier för porträttering” i Stockholms Adresskalender för 1858 (Bäckström, s.63).
Ateljén benämndes ”Fotografiska Ateliern” alternativt “Hedvig Söderströms Fotografiska Atelier”och låg på Drottninggatan Nr. 23, enligt etiketter på baksidan av bilder (se bild ovan).
År 1859 sökte Hedvig en retuschör till ateljén, “skicklig i vattenfärgsmålning” (Aftonbladet 1859-05-25). Några andra annonser har inte kunnat hittats. Hur länge hon var aktiv som fotograf är osäkert; verksamheten skall ha bedrivits på samma ställe åtminstone till år 1860 [Adresskalender Stockholm 1861] (Bäckström, s.63). Om adresskalendrarna redovisade läget från året innan.
År 1862 hade fotografen August Roesler tagit över ateljén på Drottninggatan 23 (Stockholms Dagblad 1862-11-13).
Pappersbilder
Pappersbild 1: ca. 1857/58 – 1860
Handkolorerat fotografi av en flicka ståendes vid ett litet bord. Bilden är monterat i oval svart ram med smal guldkant. På baksidan finns en etikett med texten ”Hedvig Söderströms Fotografiska Atelier / Stockholm / Drottninggatan No 23”. Fotografiet är av matt papper och eventuellt gjord på saltpapper (se Allmänt ovan) eller albuminpapper. Datering ca. 1857/58 – 1860. Nordiska museet inv.nr 178671, DigitaltMuseum Nr. NMA.0052453.
Referenser
- Julner, Evert, ”Stockholms första kvinnliga fotograf? Hedvig Charlotta Söderström”, Meddelande / Fotografiska museet 1982:1/2, s. 11-12.
- Bäckström, Helmer, “Kvinnliga fotografer i Stockholm under 1850 och 60-talen”, Nordisk Tidskrift för Fotografi, årgång 1926, Nr. 108.
- “Hedvig Söderström”, Wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Hedvig_S%C3%B6derstr%C3%B6m (hämtat: 2021-06-06).
- “Albumen print”, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Albumen_print, hämtat: 2021-07-27.
- Nationalmuseum, “Hedvig Söderström”, http://emp-web-84.zetcom.ch/eMP/eMuseumPlus?service=ExternalInterface&siteId=1&module=artist&objectId=16445&viewType=detailView&lang=sv , hämtat: 2021-07-27.
Bilder
“Handkolorerat fotografi föreställande flicka, ca. 1860”, Nordiska museet inv.nr 178671, DigitaltMuseum Nr. NMA.0052453. https://digitaltmuseum.se/011013850040/handkolorerat-fotografi-forestallande-flicka-ca-1860-hedvig-soderstroms , hämtat: 2021-07-27.
Huvudbild: “Handkolorerat fotografi föreställande flicka, ca. 1860”, Nordiska museet inv.nr 178671, DigitaltMuseum Nr. NMA.0052453.
© Fotografregistret.se, Lars Eriksson.