Personuppgifter
Per Alexis Brandt, Fotograf.
Född i Gävle (X) 18/2 1866.
Död i Stockholm 31/12 1915 5.
Bosättningsorter
Stockholm:
– Reparebansgatan 10 16/Fleminggatan 16, 1886-1887 5
– Barnhusträdgårdsgatan 27/Klara Strandgata 52, 1888-1889 5
Solna 1889-1890 5, 6.
Helsingborg 1890-1892 6.
Malmö 1892-1901 11.
Stockholm, Fredsgatan 13/Strömgatan 18, 1903 5.
Danmark 1903 5.
Stockholm, Beridarebansgatan 16/Hamngatan 38, 1904-1909 5.
Lidingö 1909-1913 5.
Stockholm, Lästmakaregatan 1/Biblioteksgatan 11, 1913-1915 5.
Verksamhet
Fotograf 1890-1915 5, 11.
Ateljéer
Alexis Brandt & Co.
Kompanjon: Lina Jonn (1861-1895) 6.
Helsingborg (M) [1890 6..], Drottninggatan 18 2.
Alexis Brandt
Helsingborg (M) [1892 9], Möllegränd 2.
Helsingborg (M), Hotel d’Angleterre 6.
Malmö (M), Östergatan 39, daterade foton1, 2 från 1895..1897.
Malmö (M) [1893 4..], Södergatan 14 (Teschska Passagen), foton1, 2 från omkr. 1895..1898.
Filialer:
– Lund (M) [1900-1901 4, 7], utan angiven adress, daterade foton1, 3 från 1898-1901.
– Lund (M) [1900-1901 10], Klostergatan 14, foto2 från omkr. 1900.
– Köpenhamn, daterat foto1 från 1901.
Stockholm (A) [1902-1904 8], Fredsgatan 13, daterat foto2 från 1902.
Stockholm (A) [1904-1909 8], Hamngatan 38, daterade foton1, 2 från 1907-1908.
Stockholm (A) [1912-1913 8], Biblioteksgatan 4.
Stockholm (A) [1914-1916 8], Biblioteksgatan 11, foto2 från omkr. 1910.
Stockholm (A), Drottninggatan 58 1.
Filial:
– Lidingö (B) 1.
Photographie Alexis Brandt
Malmö, Köpenhamn, Lund.
Källor
1. Porträttfynd: Alexiz Brandt / Alexiz Brandt & Co. (Helsingborg), Alexis Brandt (Lidingö), Alexis Brandt (Malmö & Lund), Alexis Brandt / Alexiz Brandt (Malmö), Alexiz Brandt (Stockholm).
2. KB
3. Port. saml.
4. Sk. fot.
5. RotA
6. Hbg fot.
7. Claes Wahlöö: Fotografin och Lund (Föreningen Gamla Lund, Årsbok 2002)
8. SthAkY
9. HbgAk
10. LundAk
11. Kyrkböcker
GID 1250.117.11500, [Malmöhus] Helsingborgs Stadsförsamling, AI.90, Husförhör, 1890 – 1894, p. 2119
GID 1313.68.28900, [Malmöhus] Malmö Sankt Petri, AI.257, Husförhör, 1891 – 1895, p. 18
GID Malmö S:t Petri kyrkoarkiv, Församlingsböcker, SE/MSA/00619/A II a/16 (1901-1906), bildid: 00090510_00033
Huvudkälla: Fotografregister 1860-1920, Version 2.0, Bernhard Johanson (http://privat.bahnhof.se/wb154895/FotReg2.0/Nerladdning.html).
Alexiz Brandt hade utbildat sig i utlandet i Paris, Wien och dåvarande S:t Petersburg. Kommen till Malmö registrerade han sin firma ”Photographie Alexiz Brandt” 29 november 1892. Tidigare under månaden hade han låtit renovera ateljén vid Östergatan 39 1 trappa upp (firman Wilhelm Sonessons fastighet) tidigare innehavd av fotografen Alvar Platen och annonserade att han tänkte öppna den 1 december 1892. Ateljén var en 1:a klassateljé och metodfotograferingen var ”Parisien & Artistique” (”Sydsvenska Dagbladet Snällposten” 24 november 1892). Lägenheten bestod även av 5 rum och kök. Han hade en fransk flair runt sig. Han utförde förstoringar, koloreringar, fotolithograferade bilder i Paris-glas m. m. I februari 1893 eftersökte han en ung pojke som var bra uppfostrad som hjälp i ateljén. I maj 1893 började han ta emot elever för undervisning i modern fotografering enligt utlandets senaste metoder med teori och praktik. I augusti eftersökte han ännu en gång efter en väluppfostrad pojke. I september eftersökte han 2 stycken negativretuchöser som måste lämna mycket bra betyg för att kunna få anställning. I november 1894 eftersökte han en kvinnlig kopist och en mottagningsdam där båda också kunde retouchera. De måste uppvisa referenser, eget fotografi och lämna sina löneanspråk. För 1894 års skatt blev han upptaxerad från 12 till 25 kr. i skatt. Så firman verkade gå bra. Inför julen 1894 hade han nyheterna kolorerade Rokoko och Platinbilder, tecknade och kolorerade. Även fanns Pariabilder. Förstoringar och reproduktioner var efter Auto-Type kompaniet i Londons senaste metoder. I september 1895 kom han med utlandsnyheterna Münchnerkind’l för barnporträtt och Rokokoporträtt i nya smakfulla orneringar och Platinaförstoringar. Brandt hade nu även fått överta Alvar Platens hela fotoplåtsamling som folk kunde beställa ifrån. Platen hade lämnat sin andra ateljé och flyttat från Malmö. Inför julen 1895 erbjöd Brandt sammansatta tavlor som brölloppstavlor, familjetavlor m. m i smakfulla artistiska sammansättningar. En specialutställning hölls i en lokal vid Stortorget Södergatan 14. För 1895 års skatt blev han upptaxerad från 25 kr. till 40 kr.
Brandt fick en silvermedalj med diplom i 10:e gruppen för ”Svenskar” under Malmö Nordiska Industri- och Slöjdutställning 1896 för sin utställning av bilder tagna över utställningen, då främst på kända Malmöansikten. Han hade även uppdraget som utställningens fotograf. Resten av året reste han utomlands för att lära nya framsteg inom fotografin. Tillbaka i december 1896 kunde han erbjuda bättre metoder inom porträtter och Platinaförstoringar. I mars 1897 eftersökte han goda positivretuchörer. Han besökte Stockholmsutställningen med en porträttsamling och hade en liten utställning av sina bilder därifrån i en lokal under ateljén i november 1897. De skulle vara rätt så konstnärliga.
I mars 1898 kunde Brandt presentera nyheten Camée-fotografier där bilderna var upphöjda efterliknande den fotografiska bilden intill porträttlikhet. Han hade ensamrätt till metoden i Malmö ett tag. Brandt gjorde en samlingstavla över arbets- och kontorspersonalen, allas individuella foton, på Malmö Spritförädlings AB som de skulle skänka till chefen Peter Ekström på dennes 50-årsdag. I september annonserade Brandt att han i dagarna skulle flytta sin ateljé till Teschs Passage (vid Stortorget) 3:e (blir 2:a) våningen, med ingång från Södergatan 14 och Kalendegatan 9. Han skulle även öppna upp en filial början av oktober i Lund vid Klostergatan 14 (”Sydsvenska Dagbladet Snällposten” 14 september 1898). (Till Brandts gamla ateljé kommer Hertha Hammarlund som öppnar 6 maj 1899. Hon lämnar ateljén 1 april 1900). I oktober annonseras efter negativ- och positivkopister och retuchörer för de bägge ateljéerna. Den 29 oktober 1898 registreras i Malmö Handelsregister att fotografen Gustaf August Braubach inträder som delägare i Brandts firma (”Sydsvenska Dagbladet Snällposten” 31 oktober 1898, s. 4, vänster kolumn). I november annonserar Brandt om ett nytt och snabbare kopieringssätt som uppfunnits i Amerika som han kommer att använda hädanefter. Detta förkortar tiden för färdiga fotografier (”Malmö-Tidningen” 8 oktober 1898, höger kolumn). Brandt använder nu också blixtljus där sådant behövs.
I april 1899 förlovar sig Alexiz Brandt med fröken Willy Hansen från Köpenhamn, dotter till particulier Christian Hansen och Olivia Hansen f. Jörgensen. I juni har han alltså öppnat en filialateljé i Köpenhamn vid Köbmagergade 12. Där inryms också en damfrisering för de damer som vill bli friserade innan fotografering (”Malmö-Tidningen” 7 juni 1899). I juni ställde Brandt ut en del förstorade porträtt vid 20:e Allmänna Lantbruksmötet i Kristianstad. Den 30 juni 1899 utträder delägaren Braubach ur firman. Den 3 augusti 1899 gifter sig Brandt och Hansen i Frederiksbergkirke i Köpenhamn (”Malmö-Tidningen” 5 augusti 1899, vänster kolumn). I oktober annonseras efter positivretuchörer till Sverigeateljéerna. Under år 1900 annonseras efter elever. I oktober 1900 presenteras nyheten oljemålning efter fotografi.
1 januari 1901 startar Brandt sitt ”Fotografiska Institut” för både erfarna som amatörfotografer. En 9-månaders kurs som tar upp allt värt att veta inom belysning, ställningstagande, fotoplåtarnas hantering m. m. En koloreringskurs ingår extra. Även kan enskilda ämnen väljas (”Skånska Dagbladet” 16 januari 1901, 5:e kolumn). Han skaffar sig också telefonnr. 66. I april annonserar han efter en springflicka. Ovanligt för tiden då annars springpojkar var det vanliga. Men Brandt verkar helst ha velat arbeta med feminimum. 27 oktober 1901 får paret en dotter uppe i Stockholm. Här har paret börjat bosätta sig. I december 1901 är sista gången Brandt är i Malmö i sin ateljé vid Stortorget. Borta ur annonsen är också ateljén som var i Lund. I februari 1902 etablerar han sin ateljé vid Fredsgatan 13 i Stockholm (”Aftonbladet” 1 februari 1902, mittkolumn). I annonsen står att firman blev etablerad 1890.
Korrektion: Annonsen för etableringen i Stockholm infördes i ”Nya Dagligt Allehanda” med samma datum och kolumn.
Alexiz Brandt förannonserar sin ankomst till Lund i början av oktober 1898 med ungefär samma annons som i Malmö. Den 17 oktober 1898 registreras i Lunds handelsregister att Brandt och tidigare delägaren Gustaf August Braubach tillsammans under firma ”Photographie Alexiz Brandt & Co”. skall driva ateljén och driva handel med saker som hör till fotografin. Bägge är firmatecknare (”Lunds Dagblad” 3 november 1898, s. 4, 2:a kolumn under ”Kungörelser”). Den 23 oktober öppnar Brandt sin 1:a klass filialateljé där (”Lunds Dagblad” 21 oktober 1898, höger kolumn). I december annonseras efter en springflicka till ateljén. Man får reda på att den nya snabbkopieringsmetoden görs på så kallat ”Veloxpapper” där ett dussin fotografier kan framställas på ett par dagar istället för tidigare en vecka. Beställda kopior görs på några timmar. I januari 1899 annonseras efter en elev för upplärning. Den 1 juni 1899 utträder Braubach ur deras firma och Brandt fortsätter under oförändrad firma. I en notis 13 juni omtalas Brandt som en av de få energiska individer inom fotografin i Sverige och att han i Malmö fullkomligt översvämmade staden med sina originella reklamskyltar. Fram till juni 1899 hade Brandt tjänat 1500 kr. efter gjort skatteavdrag på 300 kr. i skatt enligt dåvarande system. Inkomster över 1800 kr. fanns där inget högre skatteavdrag för. År 1900 var det ju elever som skulle uppläras. 1901 likadant. 1901 tjänade Brandt 2000 kr. Efter 24 augusti 1901 är där ingen mer annonsering i Lund. Denna gäller angående 2 lediga elevplatser. Sedan är ju paret Brandt i Stockholm i oktober där deras dotter föds. 21 maj 1902 har fotograf Davida Sjöstedt tagit över Lundaateljén Där står att även fotograf A. Hagman varit där. Om hon menar att Hagman varit där innan Brandt eller att han skall ha arbetat för Brandt som föreståndare, är oklart.